Weer thuis! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Moniek - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Moniek - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

18 September 2015 | Nederland, Rotterdam

Lieve allemaal,

We zijn weer thuis! Dit is dan ook mijn allerlaatste verslag, over onze belevenissen tijdens de laatste paar dagen in Santa Monica en San Diego.

In Santa Monica logeerden we via Airbnb bij Kaley en Klay. Het was voor ons even wennen dat we het huis met hen moesten delen, maar dat bleek heel goed te gaan en het was nog gezellig ook. Eén van de avonden hebben we een drankje gedaan met hen en over van alles en nog wat gepraat (van werk tot politiek, en van onze reis tot aan het drugsbeleid in Nederland). Ze gaven ons ook goede tips voor leuke restaurantjes in de buurt, die niet toeristisch waren. Wat ook heel leuk was aan het verblijf bij hen, was dat we hun fietsen konden gebruiken. Dit was de eerste keer in 5 maanden in de VS dat we op de fiets zaten en als echte Nederlanders hebben we lekker rondgefietst door Santa Monica en het naastgelegen ‘Venice Beach’. Santa Monica is een heel relaxte stad aan zee. Het zeewater bleek hier ook een flink stuk warmer te zijn dan in onze vorige overnachtingsplek, dus we konden heerlijk zwemmen. De golven waren behoorlijk pittig, maar gelukkig waren de strandwachten (de tv-serie ‘Baywatch’ is hier opgenomen!) altijd in de buurt!

Vanuit Santa Monica konden we de omgeving van Los Angeles gaan verkennen. Klay had ons gewaarschuwd dat ‘Beverly Hills’ en ‘Hollywood’ niet echt de moeite waard waren, maar we vonden toch dat we het gezien moesten hebben. In ‘Beverly Hills’ hebben we met de auto een rondtoer langs huizen van bekende sterren gedaan. Nou ja, bekend… één of twee van de namen kwamen ons bekend voor, de rest zei ons niets! In ‘Hollywood’ hebben we even rondgereden totdat we in de verte de bekende grote witte letters op de heuvel zagen en toen zij we doorgereden naar ‘Huntington Beach’. Klay had gelijk, maar we zijn er in ieder geval even geweest! ‘Huntington Beach’ staat bekend om de hoge golven en de vele ‘surfdudes’. De golven waren inderdaad hoog, maar omdat het die dag niet super zonnig was, waren de meeste surfers thuis gebleven. Een enkeling trotseerde de golven wel en dat was een mooie gezicht.

Zondag kwamen we aan op onze eindbestemming, San Diego. Dit is een mooie, lekker rustige stad, aan zee en bijna op de grens met Mexico. Zondagmiddag hebben we een eerste verkenningsronde gedaan en ’s avonds hebben we kreeft gegeten in een leuk visrestaurant (daarvoor zit je goed in San Diego). We mochten hier een kijkje nemen in de keuken, waar ze de krabben en kreeften in grote bakken klaar hadden liggen. Dat maak je ook niet elke dag mee!

Voor maandag hadden we een bezoek aan de ‘USS Midway’ op het programma staan, een voormalig vliegdekschip van de Amerikaanse Navy. Dit was erg indrukwekkend. Het schip was enorm groot en je kon overal een kijkje nemen. In de slaapruimten (claustrofobisch!), de machinekamers, de ankerruimten en op het vliegdek zelf. Er stonden ook veel vliegtuigen en helikopters, waar je soms in kon kijken en zitten. Op het vliegdek kregen we in twee presentaties tekst en uitleg over het vertrek van de vliegtuigen (met behulp van een katapult) en het landen van de vliegtuigen (met behulp van kabels die het vliegtuig in één klap tot stilstand brengen vanuit volle snelheid). Heel bijzonder!

San Diego is verder onder meer bekend van het waterattractie- en dierenpark ‘Seaworld’. Daar wilden we graag heen op de laatste dag als afsluiting van onze vakantie. In Californië heeft het al erg lang niet geregend. Zo lang niet, dat er sprake is van droogte. Er moet daarom zelfs echt zuinig worden omgegaan met drinkwater, wat wij ook wel hebben gemerkt tijdens de reis. Maar uitgerekend op onze laatste dag leek het gedaan te zijn met de droogte. De regen kwam met bakken uit de hemel. Waarschijnlijk maakten de meeste mensen uit San Diego even een vreugdedansje, maar wij in eerste instantie niet echt! We hebben er natuurlijk wel gewoon het beste van gemaakt en gelukkig verkochten ze bij ‘Seaworld’ hele mooie knalblauwe regencapes, waar wij – net zoals de meeste andere bezoekers – de rest van de dag mee hebben rondgelopen. Uiteindelijk waren we toch nog zo nat, dat het niet meer uitmaakte hoe nat we zouden worden in één van de attracties waar je met een bootje van grote hoogte in een waterbak werd gestort! Dat was dan wel weer leuk! Het park was verder ook echt de moeite (van het nat worden in dit geval) waard, bijvoorbeeld door de shows met de zeeleeuwen, dolfijnen en orka’s. Vooral van de orka’s waren we erg onder de indruk, wat een mooie beesten zijn dat! Er waren verder diverse aquaria met haaien, roggen en – de mooiste – schildpadden. Verder was er een arctisch gebied nagebootst met witte beluga’s (een soort walvis), ijsberen en walrussen. Ook heel bijzonder was dat je sommige dieren mocht aanraken. Zo mochten we roggen en (kleine) haaien aaien. Al met al was dit een mooie afsluiter van de reis!

Ons avontuur van 5 maanden in de VS zit er helaas weer op. We hebben ontzettend genoten van onze tijd daar! Nu is het natuurlijk ook wel weer fijn om thuis te zijn en ik hoop jullie allemaal snel weer te zien om lekker te kunnen bijkletsen!

Veel liefs, vanuit Rotterdam,

Moniek

• 18 September 2015 - 13:46

Rosa:

Welkom thuis :) Tot maandag!

• 19 September 2015 - 09:50

Cora:

Hallo Moniek,
    Welkom thuis! Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn.
    Zoals je inmiddels gemerkt zult hebben, is de herfst hier al begonnen.
    Geniet nog even van het weekend. Enne.....ik ga het lezen van de reisverslagen missen.