A city within a city - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu A city within a city - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu

A city within a city

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

18 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Gisteren waren we precies één maand in New York. Die maand is omgevlogen. Ook de afgelopen week hebben we weer veel leuke dingen gedaan en veel gezelligheid gehad door het bezoek van Riëtte en Tomas.

We hebben met z’n vieren in leuke tentjes gegeten, in Chinatown, Little Italy en vlakbij Times Square. Hoewel er in de keuken geen echte Italiaan te bekennen was, was het restaurant in Little Italy toch echt het beste. Daar hebben we heerlijk gegeten en het was een leuk restaurant. Na het Italiaans gingen we over op het Duits in de Biergarten, waar we gezellig een biertje hebben gedronken. Nou ja, laat dat ‘je’ achter bier maar weg..!
Tomas kon New York natuurlijk niet verlaten voordat hij nog één keer een goede hamburger had gegeten; dat stond daarom woensdagavond op het menu. Donderdagavond hebben we thuis gegeten en die avond werd al een voorproefje voor mijn verjaardag, omdat Riëtte en Tomas leuke (New Yorkse) cadeaus hadden meegebracht! Na het eten zijn we naar de rooftopbar ‘230’ gegaan. Het uitzicht is daar helemaal super en het was een gezellige avond.

Woensdag ben ik ook overdag met Tomas en Riëtte op pad geweest. We spraken af bij de High Line, een soort park/wandelpromenade op een oude spoorlijn. Het is erg mooi aangelegd en je kunt er een leuk wandelingetje maken. Gelukkig had Tomas voor een zak vol heerlijke donuts gezorgd, dus we hoefden geen honger te hebben!
Aan het eind van de middag hebben we een rondleiding gehad in ‘Rockefeller Center’, dat tussen 1929 en 1940 in art-deco stijl is gebouwd in opdracht van de rijke Rockefeller familie. In en rondom het centrum zijn 30 kunstwerken te bewonderen. Het is eigenlijk een stad in een stad: het bestaat uit 19 (kantoor)gebouwen, die onder de grond met elkaar verbonden zijn met gangen waarin je winkels en eetgelegenheden vindt. Onze gids, Collin, vertelde in geuren en kleuren over de leukste details.

Ook vrijdag zijn Riëtte, Tomas en ik samen op pad geweest. Lekker rustig aan. We hebben een tijdje in Bryant Park gezeten voor de lunch en thee met iets lekkers erbij. Daarna hebben we nog even gewinkeld voor wat souvenirs. Rond 18.00 uur was het voor Tomas en Riëtte helaas alweer tijd om te vertrekken richting het vliegveld. Volgens mij hebben ze wel volop genoten van de tijd hier!

Bij St. Ann’s heb ik inmiddels een groot gedeelte van de administratie op orde gebracht. Ik denk dat ik deze week de laatste dingen kan afronden. Verder hebben we een cursus gehad over hoe je moet omgaan met een overdosis. We leerden hoe je bij iemand een overdosis kunt herkennen en hoe je het kunt verhelpen (met een injectie of neusspray). In theorie was het best eenvoudig, maar ik vraag me of dat in de praktijk ook zo zal zijn. Ook al hoop ik het nooit nodig te hebben, vanaf nu mag ik een zogenaamde ‘naloxone-kit’ bij me dragen. De collega die de training gaf, had deze kit pas 2 keer nodig gehad in de 9 jaar dat ze bij St. Ann’s werkt. Wie weet blijft het voor mij alleen bij de theorie...

Dit weekend kwam ik er door een mailtje van de bank achter dat mijn creditcard was gekopieerd en gebruikt door een ander.. Eerder had Marloes eenzelfde bericht gekregen. Skimmen schijnt hier veel te gebeuren, omdat iedereen een creditcard gebruikt voor (bijna) alles, zonder dat om een pincode wordt gevraagd. Dat is natuurlijk erg makkelijk, maar ook fraudegevoelig. Mijn pas is nu in ieder geval geblokkeerd, daar betaalt niemand meer mee. Ikzelf dus ook niet. En een nieuwe pas opsturen naar New York? Daar beginnen ze bij de bank niet aan. Voorlopig zal ik gewoon moeten betalen met contant geld of een pinpas, maar vandaag bleek toch al 2 keer dat dat hier niet echt handig is...

Verder hebben Dirk en ik het weekend weer lekker sportief en cultureel doorgebracht. We zijn lid geworden van het Metropolitan Museum of Art, waardoor we daar nu onbeperkt naar binnen mogen. Op zo’n moment besef je maar weer eens dat je niet alleen maar toerist bent in deze stad! Zaterdag hebben we er alleen al een paar uur over gedaan om het gedeelte met Egyptische kunst te bekijken. Dat was heel indrukwekkend. Ze hebben een heel uitgebreide collectie met onder meer mummies, beelden, muurtekeningen en zelfs een hele tempel. Onze reis naar Egypte in 2010 kwam hier weer een beetje tot leven, dat was erg leuk!

Zondagochtend hebben we ongeveer 8 km hardgelopen langs de Hudson, helemaal vanaf het zuidelijkste puntje van Manhattan in Battery Park tot aan de 34ste straat. Dit was een erg leuk stuk om te lopen, met veel parkjes, sportvelden, boten en mooie uitzichten over het water. Het was al wel heel warm, dus het was meer ‘afzien’ dan vorige week in Central Park. Hopelijk gaat het volgende keer weer iets soepeler.

Sportieve groeten en liefs vanuit New York,

Moniek







  • 19 Mei 2015 - 00:56

    Gerard En Nelleke:

    Ha Dirk en Moniek,
    Ben er speciaal voor opgebleven om als 'eerste' te kunnen reageren op jullie blog. Wat een belevenissen! En dan binnenkort de viering van het ronde getal.Wat fijn dat je ouders daarbij zijn Moniek. Nog enkele dagen .......... ! Door de uitgebreide verslagen volgen wij jullie op de voet. Het weer is hier minder, jammer want er wordt geschilderd. Houd de moed er in, maar dat lijkt prima te lukken. Moniek: gebruik Dirk zijn creditcard maar en blijf vooral genieten! Groet nelleke en gerard

  • 19 Mei 2015 - 10:12

    Tante Marianne:

    Nou nou, weer zo'n enthousiast verslag! Heerlijk om te lezen. Ik wil je alvast feliciteren met je dertigste verjaardag in the Big Apple, samen met je ouders, dat is echt heel bijzonder. Geniet ervan. Dikke kus, tante Marianne.

  • 19 Mei 2015 - 21:34

    Marloes:

    Hi Mo,

    Wat een goede tip lees ik hierboven: gewoon Dirk zijn creditcard gebruiken :-)
    En wat een spannende training heb je gedaan, ik hoop voor je dat je hem niet nodig hebt!
    Ik heb hier een folder van het empire state building aan de muur gehangen, dan hou ik het NY en vakantiegevoel hopelijk wat langer vast!

    Liefs Marloes

  • 20 Mei 2015 - 21:39

    Nelleke En Gerard:

    Hoi lieverds, net met je moeder gesproken. Ze zijn klaar voor de grote reis en verheugen zich op het weerzien met jullie. Geniet van de week samen. En dan nog maar een paar nachtjes slapen tot de grote dag...heel veel liefs, nelleke en gerard

  • 23 Mei 2015 - 11:56

    Corry De Kroon:

    Hoi Moniek

    Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Dat moet wel een bijzondere dag zijn: dertig worden en de belangrijkste personen zijn bij je in New York.
    Ik heb zojuist vol belangstelling jouw mooie reisverslag gelezen, wat maak je veel bijzondere dingen mee daar en wat valt er veel te zien en te doen. Dit moet wel de tijd van je leven zijn, sla het maar goed op op je "harde schijf". Een dikke knuffel Corry de Kroon
    Veel groeten aan Dirk, Ton en Yvonne

  • 24 Mei 2015 - 15:33

    Gonny:

    Hi Mo,

    wat ontzettend leuk om jullie avonturen hier te kunnen lezen. Volgens mij hebben jullie het naar je zin en begin je je al helemaal een echte New Yorker te voelen of niet? ;) Heel veel plezier nog daar en ik kijk uit naar het volgende bericht. Groetjes, Gonny

  • 24 Mei 2015 - 15:34

    Gonny:

    En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd! Wat een prachtige plek om je 30ste te vieren! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 9949

Voorgaande reizen:

17 April 2015 - 17 September 2015

Vijf maanden in de Verenigde Staten

Landen bezocht: