Yosemite, 'ons' park! - Reisverslag uit Santa Monica, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu Yosemite, 'ons' park! - Reisverslag uit Santa Monica, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu

Yosemite, 'ons' park!

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

11 September 2015 | Verenigde Staten, Santa Monica

Lieve allemaal,

Dit keer een verslag vanuit Santa Monica, vlakbij Los Angeles aan de kust. Voor mij is dit niet zomaar een volgend verslag, maar een verslag dat ik schrijf als verloofde van Dirk! Op 3 september heeft Dirk me namelijk ten huwelijk gevraagd, en ik heb natuurlijk ‘ja’ gezegd! Dirk had al 4,5 maand een ring voor mij in zijn toilettas zitten, een ring die hij zelf heeft ontworpen, en hij wachtte op het juiste moment om mij te vragen. Dat moment kwam in ‘Yosemite National Park’, waar we een mooie wandeling aan het maken waren langs een aantal watervallen. Het was een super plek en een bijzonder moment. Ik ben heel blij en we genieten samen nog volop na van dit mooie moment in ‘ons’ park!

Ook verder was Yosemite erg de moeite waard. We hebben er geslapen op een camping waar de beren ’s-nachts aan je tent konden komen snuffelen (daarom moest al je eten in een ‘beerproof’ kastje buiten de tent opgeborgen worden)!. Of dat ook is gebeurt, weet ik niet. Wel hebben we op een avond drie wasbeertjes gezien in de boom naast onze tent. Ook hebben we overdag een kleine beer gezien die in een appelboom lekker zat te eten! We hebben veel gewandeld in het park en we hebben op vrijdagochtend een leuke paardrijdtocht gemaakt. Het was overigens meer ‘paardzitten’ dan ‘paardrijden’, want de paarden kennen de weg en zelfs de meest onervaren paardrijders (zoals wij!) kunnen er prima mee uit de voeten. Het was wel erg leuk!

Eerder vorige week hebben we ook nog ‘Sequioa National Park’ aangedaan. Dit park is bekend vanwege de grote ‘sequioa’ bomen, waaronder de grootste boom ter wereld: de ‘Sherman Tree’. De bomen waren erg indrukwekkend. Je voelt je erg klein als je tussen de bomen door loopt! Toen we onderweg waren met de auto het park in, kwamen we een verkeersbord tegen waarop stond ‘slow down for wildlife’ met daarboven een afbeelding van een grote en twee kleine beren. Wij dachten: ‘ja, ja, die zullen we vast niet tegenkomen’. Maar niets was minder waar. We hebben tijdens de wandeling en op de terugweg in totaal zes beren gespot! De eerste die we zagen, een relatief kleine, zat bijna op het wandelpad in een bijennest te wroeten op zoek naar larven. Voor het spotten van de andere beren hebben we iets meer moeite moeten doen. Het zijn overigens zwarte beren, die zijn minder groot en minder gevaarlijk dan bruine of grizzly beren, zo had een parkranger ons verteld. Toch moet je natuurlijk opletten, zeker als je een moeder en haar jonkies ziet. Op een grote weide zagen wij vanaf een afstand een moeder en twee kleine beren rondlopen. Dit was een heel mooi gezicht! En gelukkig stonden we op veilige afstand.

Vrijdag hebben we de mooie natuurparken (helaas) achter ons gelaten en kwamen we aan in San Francisco. Dit is een leuke stad. We hebben de stad volop verkend, vooral te voet. Dat is door de steile heuvels best pittig, maar we waren na alle natuurparken wel wat gewend! Op zaterdag hebben we eerst een tijd zelf door de stad gelopen, onder meer langs de zeeleeuwen die steevast in een haventje in San Francisco liggen te zonnen. Later op de middag hadden we met Karin en Robert afgesproken. Zij wonen hier nu in verband met de studie van Karin. Dat was dus toevallig weer een leuke gelegenheid om elkaar in de VS te zien! We zijn samen over de ‘Golden Gate Bridge’ gereden en hebben aan de overkant van het uitzicht op de stad genoten. In de avond zijn we sushi gaan eten, waarna we uiteindelijk terecht kwamen in het zwembad op het dakterras van het huis waar Karin en Robert tijdelijk bij een kennis wonen! Wat wil je nog meer?!

De volgende dag zijn Dirk en ik naar ‘Alcatraz’ geweest. Dat is een eiland vlakbij de stad, waar tot 1963 een strenge federale gevangenis was gevestigd. Je kunt daar nu nog een kijkje nemen in de oude cellen. Met de audiotour kregen we veel informatie over de geschiedenis van de gevangenis, inclusief over de meest beruchte gevangenen en een aantal (pogingen tot) ontsnappingen.
Die avond zijn Dirk en ik lekker gaan eten om onze verloving te vieren! Via de ‘Zagat’ gids van Robert, kwamen we terecht bij een leuk Italiaans restaurantje, waar ze hele lekkere pasta’s maakten die net anders dan standaard waren. Heerlijk!

Op maandag hadden we weer aan het eind van de middag met Karin en Robert afgesproken, die keer in Berkeley, de stad waar Karin rechten studeert. We kregen een leuke rondleiding over de campus, in het bijzonder natuurlijk door de ‘law school’, maar ook langs de andere mooie gebouwen. Het was leuk om zo een keer een bekende Amerikaanse universiteit van dichtbij te kunnen zien. Na de rondleiding hebben we ergens hamburgers gegeten , waarna we helaas weer afscheid moesten nemen. Hopelijk komen ze snel weer een keer naar Nederland!

De afgelopen dagen hebben we lekker aan het strand gezeten, in ´Carmel by the Sea´. Het was daar heerlijk, met het strand op loopafstand en een leuk dorpje. We zijn twee keer een paar uurtjes naar het strand geweest. De zee was erg koud en er waren hoge golven met sterke stroming. Toch zijn we er heel eventjes in geweest, we konden natuurlijk niet gaan zonder in zee te hebben gezwommen! Verder zijn we woensdag op een walvistour geweest in ´Monterey´. Dit was echt super! De walvissen komen in dit gebied kennelijk massaal af op een canyon in de zeebodem, waar veel vis uit naar boven komt. En dat was te merken, want we hebben heel veel walvissen gezien en best wel van dichtbij. We zagen ze met de rug, staart en vinnen boven komen en een paar keer zelfs springen! Onderweg zagen we ook hele groepen zeeleeuwen en dolfijnen, vele pelikanen en andere zeevogels. In de haven zaten ook nog zeeotters. Het was dus een goed geslaagde ´dierendag´!

De komende dagen gaan we de omgeving van Los Angeles verkennen. Daarna gaan we alweer naar onze eindbestemming: San Diego. Vandaaruit vliegen we volgende week woensdag via New York weer terug naar Nederland. Maar daar denken we nog maar even niet al te veel aan! Al zullen we natuurlijk blij zijn om iedereen straks weer te zien.

Veel liefs, Moniek

• 11 September 2015 - 19:53

Tante Marianne:

Ha Moniek en Dirk, allereerst van harte gefeliciteerd met jullie 'verloving' en mooi dat je op zo'n bijzondere plek ten huwelijk bent gevraagd, Moniek!!! En wat een prachtige ervaringen weer, daar kunnen jullie nog lang op teren. Geniet intens van deze laatste dagen en tot heel gauw! Dikke kus, Tante Marianne

• 11 September 2015 - 20:32

Marloes:

Whaaaa gefeliciteerd! Zo leuk nieuws we kijken al helemaal uit naar het feest! En wt een heerlijke vakantie hebben jullie, jaloers :-) geniet er nog maar even lekker van hier weer aan het werk na de zomervakantie. Tot snel! Xxx

• 11 September 2015 - 20:40

Lonneke:

Nogmaals gefeliciteerd met jullie verloving! Wat een mooie herinnering zal dat zijn zeg. Veel plezier met jullie laatste tijd daar. Vergeet niet ook wat van die heerlijke wijn uit Napa Valley te drinken

• 12 September 2015 - 03:08

Karin:

Nogmaals gefeliciteerd! Wij vinden het zo leuk voor jullie! En ook wel bijzonder dat we jullie bijna meteen na de verloving hebben gezien. Wat een superreis die jullie maken ook. Dat is nog eens een manier om het te vieren! Dit verslag staat ook echt tjokvol met mooie plekken. Over elke plek zou je wel een verslag kunnen schrijven en dan over de verloving ook nog eens eentje! Bedankt ook aan Dirk voor de geode tips voor mijn speech. Het heeft schijnbaar gewerkt want ik ben sinds vandaag officieel klassepresident, dus: Bedankt Dirk! Ik vind het wel heel jammer dat jullie weer naar NL gaan, maar wel leuk voor je familie en andere vrienden dat ze jullie nu weer wat vaker kunnen zien. Wij gaan jullie wel missen! Tot in NL hopelijk!

• 12 September 2015 - 10:44

Ton En Yvonne.:

Lieve Moniek en Dirk.

Wat stralen jullie....Gaaf zeg. Een plek om nooit te vergeten, net zoals het hele Amerika avontuur. Jammer, voor jullie, dat de laatste week is aangebroken maar wij zijn aan het aftellen hoor!!!
    Dus dit zal onze laatste reactie via dit blog, volgende week weer " live"

Liefs en een dikke kus.

• 12 September 2015 - 11:04

Cora:

Hoi,
    Van harte gefeliciteerd met jullie verloving, wat leuk! En wat heb je weer een prachtige verslagen geschreven. Ik zal het lezen daarvan gaan missen. Daar staat de persoonlijke ontmoeting dan wel weer tegenover. Geniet nog even en een goede terugreis.
    Groeten van Cora

• 12 September 2015 - 14:54

Saskia:

Wat een stralende verhalen en foto's :-) en supermooi nieuws! Nogmaals van harte gefeliciteerd en nog een hele fijne laatste week daar!!! xx Sas

• 13 September 2015 - 19:36

Ella En Pieter:

Wat ontzettend leuk om te horen dat jullie willen gaan trouwen. Dirk heeft zijn geheim goed weten te bewaren al die tijd. Gefeliciteerd!
    Vergeet ook niet het vliegdekschip USS midway in sDiego te bezoeken. Vonden wij heel indrukwekkend! Geniet er nog van jullie laatste week in Amerika.
    Groetjes,Pieter en Ella

• 14 September 2015 - 10:16

Sonja:

GEFELICITEERD Moniek & Dirk, met jullie verloving!! Dat betekent weer een nieuw avontuur voor als jullie straks weer thuis zijn:). En wat een prachtige dingen hebben jullie weer gezien! Nu nog een paar daagjes genieten! Groetjes, Sonja