The Big 30 in The Big Apple! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu The Big 30 in The Big Apple! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu

The Big 30 in The Big Apple!

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

27 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Ook ik kan mezelf nu geen twintiger meer noemen. Ik voel me weliswaar niet ouder of anders dan vorige week, toch vind ik 30 heel anders klinken dan 29. Het was erg bijzonder om mijn dertigste verjaardag te vieren, hier in New York, samen met Dirk en mijn ouders. We hadden ook nog extra geluk, omdat Dirk in verband met Memorial Day een weekend van 4 dagen had.

Vorige week donderdag heb ik mijn ouders opgehaald van het vliegveld. Het was heel fijn hen weer te zien! En het is heel leuk om hen de stad te laten zien en samen verder te verkennen. Aangezien ze in Brooklyn overnachten, moesten we na aankomst natuurlijk meteen even de skyline van Manhattan bekijken. Daarna zijn we lekkere hamburgers gaan eten. Mijn ouders waren behoorlijk overweldigd door de stad en hadden natuurlijk ook wel last van het tijdsverschil, dus we hebben het die avond niet laat gemaakt.

Dat was misschien maar goed ook, want de volgende dag hadden we best veel op het programma staan voor mijn verjaardag! Eerst hebben we lekker thuis ontbeten met verse croissantjes en broodjes. Mama had voor ’30-slingers’ en ballonnen gezorgd, Dirk had leuke cadeautjes gekocht (o.a. van Papersource, Marloes :-)), er was post (onderweg) uit Nederland en we hebben met oma gebeld, dus ik voelde me ook echt jarig! Na het ontbijt zijn we naar het Metropolitan Museum of Art gegaan. Daar hebben we eerst een rondleiding gevolgd over oude Griekse en Romeinse kunst en daarna hebben we nog een poosje zelf rondgelopen. Niet alleen de collectie is de moeite waard, ook het uitzicht vanaf het dak! We keken uit over Central Park met op de achtergrond de stad. Erg mooi. Uitzichten zouden we die dag nog meer zien, want na een kop thee met een lekker taartje erbij en een telefoontje met de ouders van Dirk, zijn we naar ‘The Top of the Rock’ gegaan. Dat is het hoogste punt van Rockefeller Center, waar vandaan je een heel mooi uitzicht hebt over de stad. Ook voor Dirk en mij was dit de eerste keer dat we de stad vanaf zo’n hoog punt zagen en dit was ook figuurlijk zeker weer een hoogtepunt! Voor de avond hadden we gereserveerd bij Fig & Olive, een heel leuk Mediterraans restaurant in Meatpacking District. We hebben daar heerlijk gegeten en het was een mooie afsluiting van mijn verjaardag.

De zaterdag stond voor ons met name in het teken van 9/11. We zijn eerst naar het Memorial gegaan en daarna naar het museum. Het is een indrukwekkend museum. Het gaat onder meer over de geschiedenis van de oorspronkelijke Twin Towers. Door de indeling van het museum kwamen we overigens pas op het laatst, toen we al wat moe werden, bij het meest indrukwekkende stuk: namelijk het stuk over de verhalen van 9/11 zelf. Film- en beeldmateriaal over de aanslagen zelf, verhalen van de slachtoffers of nabestaanden en ook informatie over wat er na 9/11 allemaal gebeurde. Ook al zie je de beelden keer op keer, het blijft onvoorstelbaar...

Op zondag hebben we een mooie wandeling gemaakt door Brooklyn. We begonnen bij de B&B van mijn ouders en vandaaruit zijn we naar Prospect Park gelopen. Daar in de buurt zijn veel leuke straatjes met mooie typische huizen, leuke terrasjes en er was een kleine rommelmarkt. In een stuk van de wijk waar verder eigenlijk alleen maar oude bedrijfspanden stonden, liepen we (niet helemaal toevallig) tegen een leuke ijssalon aan, ‘Ample Hills’. Hier hebben ze echt heerlijk zelfgemaakt ijs. Onze wandeling eindigde aan de andere kant van de Brooklyn Bridge. Toen we over de brug liepen, vlogen er allerlei bijzondere helikopters langs. Waarschijnlijk was dat in verband met Memorial Day de volgende dag.

Memorial Day is een feest- en herdenkingsdag waarop overleden Amerikaanse militairen herdacht worden. Veel mensen zijn vrij en trekken er op uit. Wij waren dan ook niet de enigen die op die dag met de boot naar Staten Island gingen. Dit is een hele leuke manier om de stad vanaf het water te zien, de skyline en ook het Vrijheidsbeeld. En nog heel betaalbaar ook, want het is gratis. Op Staten Island hebben we verder niet zoveel gedaan, behalve lekker lunchen aan de waterkant met een super uitzicht over de stad en zicht op de grote schepen die de haven in kwamen. Later die middag hebben we nog een stuk gewandeld, langs het Gugenheim Museum en door Central Park.

Dinsdag hebben Dirk en ik weer gewoon gewerkt. Bij St. Ann’s heb ik een plannetje gemaakt voor de ‘Art Group’ waarmee ik vrijdag ga helpen. Het lijkt me leuk iets typisch Nederlands te maken en wat is er dan geschikter dan Delfts Blauw met typisch Nederlandse taferelen? Later meer!
’s-Avonds hebben we lekker thuis gegeten met z’n vieren. Daarna hebben we koffie en thee gedronken in Bryant Park en Times Square verkend. Mama wilde inmiddels ook wel graag naar de M&M’s winkel en daar zeg ik natuurlijk ook geen nee tegen! Gelukkig kon ik ook dit keer wel zonder iets te kopen de winkel verlaten, maar mama niet!

Vandaag ben ik samen met mijn ouders op pad geweest. We zijn naar Grand Central Station gegaan, waar we bij de Magnolia Bakery (bekend van een tv-serie) heerlijke taart hebben gegeten. Je krijgt er enorme punten, waar we bijna met z’n drieën van hadden kunnen doen, maar wij hadden er ieder één. Na dit heerlijke tussendoortje zijn we nog naar de Chrysler Building en het VN gebouw geweest. Ook hebben we een wandeling gemaakt op de High Line. Ook erg leuk, zeker met dit mooie weer. Het was hier vandaag ongeveer 30 graden!

Voor vanavond staat er nog iets bijzonders op het programma: we gaan naar de musical de ‘Lion King’!! Dit heb ik van mijn ouders gekregen voor mijn verjaardag. Echt super en we hebben er veel zin in! Volgende keer zal ik laten weten hoe het was!

Mijn verhaal is al weer erg lang geworden, dus ik zal er maar eens een punt achter zetten! Heel veel groetjes vanuit een zonnige stad.

Liefs, Moniek


  • 28 Mei 2015 - 06:55

    Marloes:

    Hi mo! Klinkt heerlijk allemaal! Toevallig heb ik gister je kaartje ontvangen! Dus de post van NY naar NL lijkt sneller te gaan dan van NL naar NY, of het is toeval haha. Veel plezier bij de lion king! Liefs Marloes

  • 28 Mei 2015 - 06:55

    Marloes:

    Hi mo! Klinkt heerlijk allemaal! Toevallig heb ik gister je kaartje ontvangen! Dus de post van NY naar NL lijkt sneller te gaan dan van NL naar NY, of het is toeval haha. Veel plezier bij de lion king! Liefs Marloes

  • 28 Mei 2015 - 06:56

    Marloes:

    Hi mo! Klinkt heerlijk allemaal! Toevallig heb ik gister je kaartje ontvangen! Dus de post van NY naar NL lijkt sneller te gaan dan van NL naar NY, of het is toeval haha. Veel plezier bij de lion king! Liefs Marloes

  • 28 Mei 2015 - 06:56

    Marloes:

    Oeps! Daar gaat iets mis... Nouja driedubbel leuk!

  • 28 Mei 2015 - 09:28

    Tante Marianne:

    Wow, you are really on top of the world! Prachtige foto's en stralende gezichten, mooi om te zien. Geniet nog effe samen met je lieve ouders en voor alle vier een hele dikke kus!

  • 28 Mei 2015 - 18:52

    Karin:

    Ziet er weer leuk uit allemaal! Je krijgt in ieder geval veel van de stad te zien als je op dit tempo doorgaat! Nog een paar weekjes voordat ik je weer zie. Geniet er nog even van met je ouders! Doeggggggies.

  • 29 Mei 2015 - 16:39

    Yvonne En Ton.:


    Met recht " a city that never sleeps "echt dag en nacht, het gaat maar door. Wat een stad zeg. En wij hadden super gidsen natuurlijk. Net alsof jullie er al heel lang zijn, metro in, metro uit, hier moeten we door,en daar is nog een leuk park om koffie/thee te drinken, geweldig !!!!
    En dat wij erbij waren op jou 30ste verjaardag ( nou ja, dat was uiteindelijk mede wel de reden om naar New York te vliegen ) maakte de week helemaal compleet .
    Nu moeten we het weer gaan doen met de Skype en telefoon gesprekken :(
    Bedankt nog en veel lieve groeten en XXX

  • 01 Juni 2015 - 11:46

    Cora:

    hoi Moniek, een beetje laat (excuses daarvoor) maar daarom niet minder gemeend: van harte gefeliciteerd met je dertigste verjaardag! je had geen betere plek op aarde kunnen uitzoeken om deze mijlpaal te vieren. ik geniet van het lezen van je verslagen, erg leuk en herkenbaar. heel veel plezier en tot een volgende keer. een lieve groet, Cora

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 9967

Voorgaande reizen:

17 April 2015 - 17 September 2015

Vijf maanden in de Verenigde Staten

Landen bezocht: