The 4th of July in Philly - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu The 4th of July in Philly - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu

The 4th of July in Philly

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

09 Juli 2015 | Verenigde Staten, New York

Hoi allemaal,

De afgelopen week was een week van uitersten. Van het vieren van Independence Day in Philadelphia als ene uiterste tot het opruimen van gebruikte naalden onder een viaduct als andere uiterste.

Eerst over het ene uiterste. Op zaterdag 4 juli was het ‘Independence Day’. Op die dag vieren de Amerikanen hun onafhankelijkheid van Groot-Brittannië die op 4 juli 1776 werd uitgeroepen. De toen nog 13 soevereine staten van Amerika werden het op die dag in Philadelphia eens over de onafhankelijkheidsverklaring. Waar kun je Independence Day dan beter vieren dan in Philadelphia?

Dirks kantoor was van vrijdag tot en met maandag gesloten, dus wij hadden tijd genoeg voor een lang weekend Philadelphia. Op vrijdag hebben we ons meteen al helemaal ondergedompeld in de geschiedenis van Amerika.
Nadat we als lunch onze eerste echte ‘Philly Cheese Steak’ hadden geprobeerd (een bekend broodje uit Philadelphia met gebakken vlees en kaas), zijn we die middag naar de ‘Liberty Bell’ geweest. Deze bel dateert uit 1753 en wordt gezien als het internationale symbool van de vrijheid. Ook zijn we naar de ‘Independence Hall’ geweest. We kregen hier een rondleiding door de ruimten waarin de gedelegeerden van de 13 staten destijds hebben vergaderd over de onafhankelijkheidsverklaring en later over de grondwet van Amerika. Dit was erg interessant.
Ook leuk waren de verhalenvertellers van ‘Once upon a nation’. Door het historische centrum verspreid staan 10 bankjes waar je kunt gaan zitten om een verhaal te horen over de geschiedenis van Amerika. Veel verhalen gingen over de onafhankelijkheid, maar er was bijvoorbeeld ook een verhaal over de eerste bankroof in Amerika.
Na het eten die avond, en ook de volgende avond, hebben we ontdekt dat ook Philadelphia leuke ‘rooftopbars’ heeft waar je lekkere cocktails kunt drinken. Hoewel Philadelphia zeker mooie gebouwen heeft, haalde het uitzicht het toch niet bij de uitzichten in New York!

Op 4 juli begonnen we dag met een typisch Amerikaans ontbijt bij ‘IHOP’. Karin had mij vorig weekend verteld dat ze daar lekkere ‘pancakes’ hebben en dat we daar toch echt een keer moesten gaan ontbijten. Normaal zouden we hier niet zo snel voor een ontbijt naar binnen zijn gegaan, maar nu wilden we dit dan toch wel eens proberen! We waren niet de enigen, want we moesten zelfs even wachten voor een tafeltje. En geen enkele andere toerist, maar allemaal (typische) Amerikanen. Ze hadden er keus uit allerlei soorten pannenkoeken. Ze hadden ook 55+ gerechten op de kaart staan. Achteraf bleek dat wij die ook best hadden kunnen bestellen, want bij de normale gerechten kreeg je een stapel van vier dikke pannenkoeken die wij niet op konden. Het was wel smullen!
Na dit stevige ontbijt zijn we naar het ‘National Constitution Center’ geweest. Dit museum gaat over de Amerikaanse grondwet, die dateert uit 1786. Het was erg interessant. Het was grappig om te zien hoe patriottistisch de Amerikanen zijn. Het hele museum vertelde een groot ‘halleluja’ verhaal over de grondwet. Hoe fantastisch is het wel niet dat de Amerikanen zo’n beschaafde grondwet tot stand hadden gebracht, terwijl bijvoorbeeld de koninkrijken daarin toch wel erg achterliepen?!
’s Avonds werden de 4th of July feestelijkheden in de stad afgesloten met vuurwerk op de rivier. We stonden op een mooie plek om het vuurwerk te zien en de show was zeker de moeite waard!

Op zondag hebben we een beetje rustig aan gedaan, omdat we de belangrijkste dingen al gezien hadden. Wel hebben we nog een leuke rondwandeling gemaakt, langs de straatkunst van Philadelphia. De stad heeft een ‘Mural Art’ project en ik had ergens gelezen dat er zo’n 3600 muurschilderingen te zien zijn in de stad. Nu was dit natuurlijk te veel voor ons voor één dag, maar er was een route aangegeven langs een aantal mooie muurschilderingen. Dat was erg leuk.
Nadat we in de middag weer ergens een Philly Cheese Steak hadden gegeten (die was echt nog veel lekkerder dan de eerste) en nog wat hadden rondgelopen en op een terrasje hadden gezeten, namen we de trein weer terug naar New York. Het was weer een leuk weekend!

Dan nu het andere uiterste. Op dinsdag was ik weer aan de slag bij St. Ann’s. In de ochtend gingen we op pad voor een outreach. Na de outreach stond er weer heel wat anders op het programma. Via een meldpunt op internet was er namelijk gemeld dat onder een stelsel van wegen in de buurt van St. Ann’s veel gebruikte naalden lagen. Mijn collega’s Mike en Chelsea zouden daar naartoe gaan om op te ruimen en vroegen of ik mee wilde. Hoewel ik me hier niet super comfortabel bij voelde, besloot ik om het toch te doen. Ik ben hier natuurlijk niet om in mijn comfortzone te blijven.
Veiligheid is natuurlijk wel erg belangrijk en daar was gelukkig ook aan gedacht. Ik kreeg stevige (naaldproof) handschoenen aan en een knijptang mee om de naalden op te pakken. Na wat korte instructies, gingen we op pad. Al gauw kwamen we de werkmannen tegen die de melding hadden gemaakt en samen met hen liepen we onder de viaducten door, langs plekken waar duidelijk mensen hadden gebivakkeerd en waar het echt een bende was. De naalden lagen er voor het oprapen, maar het was toch een hele zoektocht om alles te verzamelen. We waren gelukkig met een hele groep, waardoor we veel paar ogen hadden. Voor mijn gevoel hebben we erg veel naalden verzameld, maar volgens Mike was het op andere plaatsen nog wel eens veel erger. Kun je nagaan. Ik vond het erg spannend, maar het was eigenlijk wel goed te doen. En stiekem ben ik best een beetje trots dat ik dit gewoon gedaan heb!

Vandaag ga ik weer aan de slag met de samenvattingen van uitspraken voor Praktisch Bestuursrecht. Het is toevallig een regenachtige dag, dus
dat komt goed uit!

Tot een volgend verslag maar weer!

Veel liefs, Moniek

• 09 Juli 2015 - 17:49

Lonneke :

Klinkt als een super leuke mini-break! Eten kunnen we wel hè, die Amerikanen

• 10 Juli 2015 - 10:22

Ton En Yvonne.:

Wauw wat een verhaal weer zeg!! Jullie zijn goed de geschiedenis ingedoken. Heel interressant om te lezen en ook om te zien hoe jullie genieten, ook van het culinaire Amerika.
    En dan aan de bak voor St-Ann's. Wel gevaarlijk maar stoer dat je ook dat gedaan hebt.....

Lieve groeten en XXX-jes.

• 10 Juli 2015 - 13:43

Oma De Kroon.:

HalloMoniek en Dirk.
    Hier een berichtje van oma. Ik heb je verslag gelezen van jullie tijd in Amerika. Wat geweldig allemaal dat ik zo goed op de hoogte blijf.

Liefs van mij en dikke kus. Oma