Put your ‘x’ up for the Bronx! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu Put your ‘x’ up for the Bronx! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu

Put your ‘x’ up for the Bronx!

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

03 Augustus 2015 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Het weer is in Nederland weer lekker zomers begreep ik. Ook hier doet de zomer flink zijn best. Eigenlijk is het alle dagen erg warm, met soms zelfs een warmtealarm op alle lokale zenders. Je zou zeggen dat ze hier toch wel wat gewend zijn, want het schijnt iedere zomer zo warm te zijn! Afgelopen donderdag kwam ineens de regen met bakken uit de lucht, met straatrivieren tot gevolg. Ik zat daar middenin, maar vond het wel een lekkere verkoeling!

We hebben de afgelopen tijd weer volop leuke en mooie dingen meegemaakt. De titel van mijn verhaal, ‘Put your ‘x’ up fort he Bronx’, slaat op één daarvan: de hip hop tour door Harlem en de Bronx. Met een cool busje werden we onder begeleiding van gids Reggie Reg (een echte hiphopper) rondgereden door deze wijken waar hiphop ooit is ontstaan. We maakten verschillende tussenstops, waaronder bij het ‘Museum of the City of New York’, waar een hiphop tentoonstelling te zien was. Ook kregen we een breakdance les, waar Dirk mij verraste met een paar goede dansmoves! Zelf deed ik ook mijn best, laten we het daar maar op houden! We stopten verder onder meer bij ‘the Graffiti Wall of Fame’, een herdenkingsmuur van hiphopper ‘Big L’ en het ‘Yankee stadium’. Dat laatste had dan weer niet zoveel met hiphop te maken, maar wel met de Bronx. Hier gingen we met de hele groep op de foto met gekruiste armen, de zogenaamde x-en voor de Bronx!

Voor zaterdag stond een boottocht naar het ‘Statue of Liberty’ en ‘Ellis Island’ op het programma. We hebben het Vrijheidsbeeld al wel vaker gezien, maar nu konden we er echt dichtbij komen en er zelfs op. Dat was heel bijzonder en het is ook mooier en groter dan ik me had voorgesteld voordat we naar New York gingen. Het Vrijheidsbeeld is in 1886 door Frankrijk geschonken aan de VS om de vrijheid en onafhankelijkheid van de VS te eren. Het Vrijheidsbeeld was vervolgens het punt in de stad dat de vele immigranten die naar de VS kwamen, als eerste zagen. Dit maakte veel indruk op hen. Vervolgens moesten de immigranten door naar ‘Ellis Island’, waar beoordeeld werd of ze in de VS mochten blijven of niet. In totaal kwamen er ongeveer 12 miljoen immigranten van over de hele wereld op Ellis Island aan in de periode van 1892 tot 1954.

Zaterdagavond was het Empire State Building het decor van een lichtshow en projecties van bedreigde diersoorten. Dit bleek een onderdeel te zijn van een reclamecampagne voor een natuurserie op Discovery. Het was erg indrukwekkend! De projecties waren zo groot als 30 verdiepingen van het gebouw en ze waren van ver te zien. Overal op straat stonden mensen stil om te kijken en foto’s te maken van het schouwspel.

Gisteren zijn we eerst naar het ‘Frick Museum’ geweest. Dit is een museum in het voormalig woonhuis van de heer Henry Clay Frick. Deze man was erg rijk en kocht in zijn leven heel wat bijzondere kunst die hij in zijn woonhuis tentoonstelde. Zijn doel was dat na zijn dood het huis zou worden omgetoverd tot museum en dat is dus ook gebeurd. Wij waren erg onder de indruk van het huis en de kunst, waaronder een paar schilderijen van Vermeer en Rembrandt. Later in de middag hebben we heerlijk relaxt op een plaid in Central Park gezeten. Even alle mooie belevenissen laten bezinken!

Ook wat ik bij St. Ann’s hoor en meemaak, moet ik soms echt even laten bezinken. Dat is dan wel van hele andere orde. Zo raakte ik vorige week aan de praat met een oudere deelnemer. Die persoon heeft de zorg voor een familielid op zich genomen. De drugsverslaving van dit familielid is de reden dat zij samen al geruime tijd op straat leven. De deelnemer is niet in staat een eigen leven te leiden, omdat hij het familielid moet en wil verzorgen en beschermen tegen zichzelf. Hij vertelde mij over de pogingen om hun leven weer op de rails te krijgen, maar vooralsnog staat de verslaving van het familielid dit in de weg. Ik hoop echt dat het hen later alsnog lukt. Dit verhaal, dat ik vanwege de privacy heel beknopt heb opgeschreven, greep me erg aan.

Ook aangrijpend waren de verhalen die ik een week eerder tijdens de ‘Art group’ te horen kreeg. De opdracht was om een schatkaart te maken met een route naar succes. De deelnemers moesten daar dan op aangeven wat ze nog moesten doen of bereiken om een succesvol leven te hebben. Ook ik heb zo’n schatkaart gemaakt. Het is niet zo dat ik me normaal gesproken niet besef dat ik het goed heb, maar tijdens deze opdracht werd dat nog maar weer eens extra duidelijk. Het was best confronterend om mijn situatie met die van de deelnemers te vergelijken. Tegelijkertijd was het erg mooi om te zien dat de deelnemers vaak wel gelukkig of blij zijn, hoe naar hun situatie soms ook is.

Liefs, Moniek

  • 04 Augustus 2015 - 03:36

    Karin:

    Tof verhaal weer Moniek! Ja, het is maar triest, de vele daklozen in de VS... Deprimerend gewoon. Gelukkig dat er organisaties als St, Ann's bestaan. De Bronx tour klinkt ook erg leuk. Het is weer eens wat anders! Je hebt nu door je lange verblijf ook fijn de tijd om wat meer museums te bezichtigen dan wat je normaliter als toerist zou doen, dat is ook erg leuk. Je gaat nu zeker bijna alweer weg? Wel jammer hoor.

    Ik had je bericht gezien maar nog niet gereageerd. Had gister een geslaagd afscheidsfeestje in El Paso en heb nog een asielzaak deadline voor woensdag en dan eindelijk inpakken. Hoe we gaan verhuizen weet ik nog niet. Ik wil gewoon met 1 auto, maar Rob wil graag een tweede SUV of truck erbij. Ik weet ook niet waar we de tijd vandaan halen, want donderdag en vrijdag is er hier een conferentie, zaterdag nog een laatste bezoek aan familie, zondag een bezoek aan de lokale Nederlanders en ergens tussendoor nog een meeting met een advocaat van een ziekenhuis hier (wellicht mijn toekomstige werkgever? ;)). Nouja ik zou blij zijn als ik in CA zit en jou daar zie!

  • 04 Augustus 2015 - 03:39

    Karin:

    Wow, die cloysters zien er mooi uit! Ellis Island is ook waar een aantal van mijn familieleden aan zijn gekomen. Ooms van mijn vader geloof ik... Ik wil er dan ook graag nog een keer heen. Geen tijd de vorige keer, helaas. Ziet er cool uit!

  • 04 Augustus 2015 - 06:55

    Eduard & Manon:

    Wat een mooie verhalen weer. Gaaf ook om het vrijheidsbeeld eens van dichterbij te zien lijkt me. Geniet ervan, time flies! X

  • 06 Augustus 2015 - 08:09

    Yvonne En Ton:

    De ervaringen die je opdoet bij St Anns zijn van bijzondere betekenis. Je ziet zo dat het allemaal niet vanzelfsprekend is. Dat je je zo betrokken bent bij de deelnemers siert je. De maanden in NY zullen je hele leven bijblijven. Heel nuttig.
    Nu ook in / op het Vrijheidsbeeld te zijn geweest samen lijkt me ook erg mooi.
    Blijf lekker genieten daar. Nog 2,5 week in NY ! Wat gaat het snel.
    Wij zijn ook met onze vakantie begonnen.
    Veel liefs. Yvonne en Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 9965

Voorgaande reizen:

17 April 2015 - 17 September 2015

Vijf maanden in de Verenigde Staten

Landen bezocht: