193 landen in één stad - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu 193 landen in één stad - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Moniek - WaarBenJij.nu

193 landen in één stad

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

23 Juli 2015 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

De afgelopen week was behoorlijk internationaal georiënteerd. Want, waar kun je op één dag 193 landen bezoeken? In New York! In het VN gebouw om precies te zijn. De 193 leden van de VN zijn namelijk gezamenlijk eigenaar van de grond waar het VN gebouw op staat. Een bezoek aan het VN gebouw stond al langer op mijn lijstje en voor afgelopen maandag kon ik aansluiten bij een rondleiding.
De entreehal met een tentoonstelling over satellietbeelden en foto’s van alle (voormalige en huidige) secretarissen-generaal van de VN, was al best indrukwekkend. Ook de rondleiding door de rest van het gebouw was erg leuk. We kregen tekst en uitleg over de verschillende zalen, waaronder de zalen waarin de VN Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering bij elkaar komen. Ook kregen we algemene informatie over hoe de VN werkt, wie de leden zijn en hoe er overlegd en gestemd wordt. Deels herhaling van wat ik tijdens mijn studie ooit al geleerd heb, maar na een aantal jaar kon die herhaling geen kwaad. Na afloop van de rondleiding kon je bij het postkantoor van de VN een stempel laten zetten in je paspoort (mijn echte paspoort dit keer) als bewijs dat je op het grondgebied van 193 landen bent geweest. Dat streept wel lekker makkelijk af zo!

Ook de zondag had een internationaal tintje. We zijn die dag begonnen met een tochtje in een heuse kabelbaan (erg Oostenrijks!)naar ‘Roosevelt Island’. Op het eiland zelf is op zich niet heel veel te zien, behalve het memorial voor president Roosevelt. Dit memorial ligt in het ‘Four Freedoms Park’. ‘Four Freedoms’ (Vier Vrijheden) is een belangrijk concept in de State of the Union die president Roosevelt uitsprak op 6 januari 1941 in het Amerikaanse Congres. De ‘Four Freedoms’ heeft een belangrijke rol gespeeld in de propaganda tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Vanaf Roosevelt Island gingen we door naar de wijk ‘Queens’. We kwamen terecht in het ‘Flushing Meadow Corona Park’. Dit is een groot park waar ooit twee wereldtentoonstellingen zijn gehouden. Hier staat onder andere de ‘Unisphere’, die symbool stond tijdens de wereldtentoonstelling van 1964. Het is een grote wereldbol die in een fontein staat. Toen wij in het park aankwamen, bleek hier een festival te zijn voor alle Spaanstalige landen, uit Midden- en Zuid-Amerika en Spanje. Er waren kraampjes van alle landen, muziek en eten. En heel veel mensen! De fontein van de Unisphere deed dienst als zwembad voor jong en oud en het was een gezellige boel. Het was erg leuk dat we hier toevallig terecht kwamen.

Dinsdag ben ik weer bij St. Ann’s geweest. In de ochtend ben ik mee geweest met de outreach. Tussen het aanprijzen van de condooms door, probeer ik mijn collega Chelsea een beetje Nederlands te leren. Zij is er erg nieuwsgierig naar en kan ook al een beetje Duits en aardig wat Deens, wat het een stuk makkelijker maakt. Vorige week had ik haar twee Nederlandse tijdschriften gegeven die ze met een woordenboek erbij wil gaan lezen. Ik ben benieuwd!
In de middag heb ik geholpen met het inpakken van ‘tires’, oftewel een soort rubberen banden die mensen kunnen gebruiken om hun armen af te binden net voor ze drugs spuiten. Ik kreeg ook een demonstratie van hoe dat dan werkt. Volgens één van de collega’s kan dat in Nederland altijd nog wel eens van pas komen. Nou, ik denk het niet, maar hij zei het gelukkig ook wel met een knipoog!

Gisteren was ik vrij en ben ik naar de ‘Central Park Zoo’ geweest. Die is klein, maar wel mooi. Vooral de tuin met tropische vogels en de show met de zeeleeuwen waren erg de moeite waard! Morgen ga ik nu weer aan de slag bij St. Ann’s, zodat ik mee kan helpen bij de ‘Art Group’ die mijn collega Tara geeft. Ik ben benieuwd wat we dit keer gaan knutselen!

Dan nog één ding: we zijn vrijdag naar de film ‘Trainwreck’ geweest met Amy Schumer. Dit was echt een grappige film. Amy Schumer is hier bekend van een comedyshow en de film ging over haar leven. Ik denk een klein beetje aangezet, maar het zal toch niet veel schelen! Er spelen ook wat andere bekenden in (althans, het kunnen bekenden zijn), zoals basketballer LeBron James. De film draait vanaf eind augustus ook in Nederland en ik zou het zeker aanbevelen om hier naartoe te gaan!

Dat was het weer voor deze week!

Veel liefs, Moniek


  • 25 Juli 2015 - 00:25

    Ton Gatzen:

    Ha Moniek. Wij, Yvonne en ik, zijn een week in New York geweest en dachten al heel wat gezien te hebben. Maar als ik jou verhalen zo eens lees moeten we zeker nog een keer terug. Wat mooi dat je alles uitzoekt wat NY zo bijzonder maakt. Blijf nog lekker samen genieten van de laatste maand die je er bent.
    Veel liefs xxxx

  • 04 Augustus 2015 - 04:06

    Karin:

    Hoe was het trouwens met het Nederlands vertalen afgelopen?

  • 10 Augustus 2015 - 16:17

    Jet:

    Wooow Jaloers op jullie bezoek aan de VN!! Ik las toevallig vanmorgen 8n het NRC een stuk over Amy, haar film en de shows etc..ik ben inmiddels weer begonnen met werken, maar er kwamen toevallig NYC foto's voorbij, dus heb tussen de mails door even zitten dagdromen ;-) veel plezier nog met de laatste weekjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 9963

Voorgaande reizen:

17 April 2015 - 17 September 2015

Vijf maanden in de Verenigde Staten

Landen bezocht: